Nadat het animo voor de OV-bijeenkomsten de afgelopen tijd wat afnam, werd er op kantoor in Zwolle nagedacht over een andere wijze om de oudere deelnemer naar het OV te begeleiden. Vanuit de spreekuren was al vaker het signaal afgegeven dat de voortschrijdende digitalisering en het veelvoud aan pasjes en abonnementen voor veel mensen een onoverzichtelijke brij begon te worden. Toegankelijk OV, … hmmm.
Begin dit jaar werd de Cursus OV in het leven geroepen; 3 dagdelen uitleg, waarvan 2 theoretisch en 1 van een praktische uitvoering. De ambassadeurs, die zich geroepen voelden om hiermee aan de slag te gaan, kregen een prettige – digitale 😉 – uitleg met vervolgens alle benodigdheden op een stickie.
Hieronder het relaas van 3 cursussen gegeven door respectievelijk Grietje, Marja, Johan en Anita in de bibliotheken van Vollenhove, Emmeloord en Lelystad.

Alle groepen werden druk bezocht en vrijwel iedereen heeft de cursus ook afgerond. Twee deelnemers hebben na de 1e bijeenkomst laten weten dat ze er toch niet voor wilden (konden) gaan. Helaas, maar in ieder geval een weloverwogen keuze op basis van eigen ervaring.

Op alle 3 de plekken verliep de 1e cursusmiddag vrijwel vlekkeloos. Hier en daar een aanpassing i.v.m. apparatuur of wat geluidsoverlast, maar koffie met koekjes maakte veel goed. Unaniem, in alle groepen, was de sfeer prettig en hadden we betrokken en nieuwsgierige deelnemers.

De opening werd met enige humor gebracht – “tegenwoordig heeft u een HAVO diploma nodig om met het Nederlandse OV te reizen”, wat meteen al voor wat ontspanning zorgde. Mensen gaven aan zich soms ook “een beetje dom” te voelen, want hoe moeilijk kan het zijn om een kaartje te bemachtigen, maar dit konden we dus meteen wegnemen. Het Nederlandse OV is niet voor iedereen gemakkelijk toegankelijk.

Tijdens de 2e bijeenkomst zijn we praktisch aan de slag gegaan. Voor ons de 1e keer, maar meteen ook een goed leermoment. In Emmeloord, met 10 deelnemers, bleek het toch even spannend om iedereen voldoende aandacht te geven in het oefenen met 9292.nl en de NS reisplanner. Hoewel gezellig, werd het toch ietwat rommelig en kwamen al snel andere gesprekken op gang, waarmee de focus verslapte.

In Vollenhove was het groepje kleiner, waardoor de aanpak om met 2 mensen de routeplanners te installeren en er ook mee te oefenen, prima uitpakte. Met bovenstaande kennis echter, hadden we al snel ingeschat dat we in Lelystad beter voor een andere aanpak konden gaan.

Zo gezegd – zo gedaan!

In Lelystad hebben we de gehele 2e cursusmiddag centraal gehouden en via een groot scherm (met internet) 9292.nl en de NS reisplanner doorgenomen. Alles kwam perfect in beeld en alle mogelijkheden konden we goed uitleggen. Gelukkig voor ons had iedereen thuis de apps al geïnstalleerd. Op deze wijze konden we iedereen “bij de les” houden en kon iedereen een reis aangeven die we vervolgens keurig in beeld konden brengen. Als huiswerk hebben we de mensen gevraagd om vooral thuis te oefenen met de apps en de vragen mee te nemen naar de 3e bijeenkomst: het proefreisje.

Met een mailtje met uitleg, naar iedere deelnemer die vooraf aan had gegeven mee te willen gaan, hebben we 3 leuke reisjes mogen maken.

Verrassend genoeg had iedereen de OVPay app geïnstalleerd, met of zonder hulp van (klein)kinderen. Onderweg kon iedereen via de app zien welke reis werd gemaakt en of de leeftijdskorting goed was geïnstalleerd. Iedereen geslaagd!

Op reis; wat verwachten wij van u:

– een vrolijk humeur 🙂

– een betaalpas of geldige ov-chipkaart 💳

– rollator of wandelstok (indien nodig) 👩‍🦯🦽

Het proefreisje vanuit Vollenhove ging met de bus naar Zwolle en van daaruit naar Dalfsen met de trein. Met 2 dames met rollators, die toch wat wiebelig aan deze reis begonnen, konden we achteraf gelukkig vaststellen dat er nog steeds een beroep gedaan kan worden op zeer behulpzame tieners, studenten en personeel, waardoor het zelfvertrouwen zichtbaar groeide. Na heel wat uitleg gingen we in Dalfsen aan de koffie, waar 1 van de deelnemers ons spontaan trakteerde op appelgebak. Na het kopje koffie van ons, vond een andere deelnemer dat we er 2 hadden verdiend waarmee we dubbelop werden verwend. De deelnemers genoten zichtbaar en er werd veel en hartelijk gelachen.

De reis vanuit Emmeloord ging via Kampen naar Zwolle en retour. Wederom een heel gezellige groep, maar ook een groep die zeer geïnteresseerd bleek en vragen stelden, voorbij ons geijkte praatje. Zo was er storing aan een trein, met wat commotie eromheen, waarna wij een interessante uitleg kregen over wat er mis was en hoe dit opgelost ging worden. Men was zichtbaar onder de indruk van de doortastendheid van het personeel én de gedrevenheid van hen om die trein toch weer op tijd te laten vertrekken. Ook was een conductrice van Blauwnet vooraf benaderd met het verzoek om “onze groep” te controleren. Hilariteit alom! De conductrice speelde prima mee en kon ook nog wat nieuwsgierige vragen beantwoorden, tot en met uitleg over de handboeien die ze met zich mee droeg.

De reis van Lelystad startte op het centraal station, waarna wij de trein naar Parkwijk hebben genomen. Op het perron een conducteur aangeschoten, die de kaarten controleerde en uitleg gaf over welke gegevens van de kaart hij wel of niet kon inzien. In Parkwijk hebben wij de reis voortgezet naar Almere Centrum met de bus. Ook daar weer genoten van de koffie en de vrolijke ontspannen verhalen van de deelnemers. Eén van de dames wilde zich voor februari ook wel weer aanmelden…

Een andere deelnemer besloot om er een gezellige dag van te maken in Almere centrum en met hem achterlatend, stapten wij weer in de trein richting Lelystad.

Namens ons allen: we hebben deze cursussen met plezier gegeven, zijn de tijdsinvestering alweer een beetje vergeten en kijken uit naar de volgende cursus!

Hartelijke groet Grietje, Marja, Johan en Anita 🙋🏻‍♀️🙋🏻‍♀️🙋‍♂️🙋🏻‍♀️